Aktiv dödshjälp

Vem har rätt att hålla kvar någon i livet som inte vill leva mer ?? och vem har rätt att döda någon ?


Läste lite på nätet om aktiv dödshjälp .. med andra ord betyder  att döda en annan människa med hjälpa av medicinering .. eller med hjälp av läkare ..


Men men .. aktiv dödshjälp finns i två olika former ,, Passiv dödshjälp och Läkarassisterat självmord


Passiv dödshjälp
är att när någon ligger i koma och livet förkortas genom att man undviker medicinska och tekniska hjälpmedel för att hålla en person vid liv. Sluta mata , slutar ge medicin , ingen vätska ej lägger om sår eller fuktar munnen .. ger morfin med jämna mellan rum för att döva smärtan och söva dem .utan mat och vatten kan dem drygt leva i några dagar .. denna metod är väldigt vanlig i sverige

Och då


Läkarassisterat självmord
som innebär att en läkare hjälper en patient att ta sitt eget liv genom att till exempel skriva ut ett preparat i hög dos, men patienten måste själv aktivt utföra den dödande handlingen, typ ta medicinen själv.



Men egentligen vem har rätt till att döda en människa ?? .. jag förstår att om man är riktigt sjuk hamnat i koma och man kommer vakna upp utan ben armar och inte klara sig själv då hade jag inte heller själv vela att leva ,men det är ingen som har rätt till detta förutom gud som har ett bestämmt öde för oss alla .. överlever man en trauma och nu blir helt rullstols buren så är det för att gud vill att man ska kämpa ..


Lika med folk som vill ta livet av sig för saker som hänt i livet och som inte har hoppet om livet kvar .. man måste kämpa fast det är svårt  att ta livet av sig och försvinna löser inget , föstår inte det hur man kan vilja ta livet av sig .. vem har sagt att livet är lätt?? Men kämpa förlora aldrig hoppen .. hitta dig själv


Och jag tycker att ingen har rätten att döda en människa va tycker ni ?



- Livet kan man inte bara avsluta , Livet är något vi har fått för att man förtjänar det och vi setts för tester och vi ska kämpa ,, vem har sagt att livet är lätt ,, man kommer alltid möta hinder på vägen ..det viktigaste då är att vara stark stå upp och inte låta hinderna stoppa en


Kommentarer
Postat av: Gynning

Det är en sådan svår fråga, sj vet jag inte vad jag tycker!

2009-02-24 @ 13:58:06
URL: http://frokengynning.blogg.se/
Postat av: Laura

jag tycker också att det e fel, men en människa har sina egna beslut, och man får helt enkelt respektera det. Jag hade aldrig kunnat döda en människa iallafall om jag hade varit läkare =/

2009-02-26 @ 19:51:17
URL: http://misshoti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0